• کد خبر: 5598
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:29 شهریور 1401 ساعت: 09:04

‌‌«پینوکیو»؛ بازسازی یک داستان محبوب بدون افزودن ظرافت‌های داستانی

گروهی از مخالفان فیلم «پینوکیو» لزوم بازسازی این فیلم بدون افزودن ظرافت‌های داستانی تازه و اتکای کامل بر همان اتفاقات قدیمی و آشنا برای مخاطب امروز را محل نقد می‌دانند. 


مشخصات فیلم:

کارگردان: رابرت زمه‌کیس

نویسنده: رابرت زمه‌کیس

بازیگران: تام هنکس، بنجامین اوان اینسورث، جوزف گوردون لویت

تهیه‌کننده: اندرو میلانو، کریس وایتز

محصول: آمریکا/ ۲۰۲۲

 

تازه‌ترین نسخه‌های «علاءالدین» و «شیر شاه» را اگر دیده باشید، حتماً در جریان سیاست کمپانی دیزنی برای بازتولید انیمیشن‌های نوستالژیک خود در قالب لایواکشن هستید. لایواکشن در واقع ترکیبی از فیلم رئال و انیمیشن است که در آن فضای روایت به واقعیت بسیار نزدیک است اما ظرفیت‌های برآمده از تکنیک‌های کامپیوتری، این قابلیت را ایجاد کرده است تا بخش‌هایی از کار به‌صورت انیمیشنی و خیالی، به فضای واقعی ضمیمه شود.

«پینوکیو» به کارگردانی رابرت زمه‌کیس تازه‌ترین پروژه کمپانی دیزنی در راستای همین هدف است. فیلمی که تام هنکس در آن ایفاگر نقش پدر ژپتو است. این فیلم در ژانر درام، موزیکال و فانتزی بر پایه فیلمنامه‌ای از زمه‌کیس و کریس وایتز ساخته شده است. این فیلم یک بازسازی از فیلم «پینوکیو» (۱۹۴۰) است که خود بر‌اساس کتاب ایتالیایی «ماجراهای پینوکیو» در سال ۱۸۸۳ اثر کارلو کلودی ساخته شده ‌است.

درباره داستان

داستان فیلم «پینوکیو» همان داستان آشنای قدیمی است. داستانی که کارلو کلودی نویسنده ایتالیایی در قرن ۱۹ آن را در قالب یک رمان منتشر کرد و تا به امروز تبدیل به یکی از مشهورترین داستان‌های بین‌المللی در میان فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف شده است. در فیلم «پینوکیو» هم داستان با خلوت پدر ژپتو آغاز می‌شود و همچنان شاهد تنهایی‌های پیرمرد نجاری هستیم که برای رهایی از این تنهایی دست به ساخت عروسکی چوبی می‌زند.

این عروسک همان پینوکیو است که توسط فرشته مهربانی که از آرزوی قلبی پیرمرد مطلع می‌شود، جان می‌گیرد و به حرکت در می‌آید. باقی داستان هم برگرفته از همان دردسرهایی است که این عروسک چوبی برای ژپتوی پیر رقم می‌زند و خود نیز بازیچه فریب‌های روباه مکار و گربه نره می‌شود. داستان فیلم همان است که همه می‌دانیم.

واکنش‌ها نسبت به فیلم

قرار است این‌جا پیشنهاد بدهیم که بخشی از وقت خود را برای تماشای تازه‌ترین روایت سینمایی از داستان «پینوکیو» بگذارید، پس نباید ناامید شوید! اما محض اطلاع باید در جریان این واقعیت باشید که روایت رابرت زمه‌کیس از این داستان جذاب، تا به این‌جا چندان مورداستقبال منتقدان قرار نگرفته است.

مخالفان فیلم را هم می‌توان در دو دسته قرار داد. گروهی که اساساً با این جنس بازسازی نوستالژی‌های قدیمی زاویه دارند و می‌گویند این حرکت کمپانی‌های آمریکایی اساساً دارد خاطرات شیرین ما از کارتون‌های دیزنی را تهدید می‌کند. گروه دیگر اما از منظر داستانی با «پینوکیو» مشکل دارند و لزوم بازسازی آن بدون افزودن ظرافت‌های داستانی تازه و اتکای کامل بر همان اتفاقات قدیمی و آشنا برای مخاطب امروز را محل نقد می‌دانند. فیلم از نظر تکنیک ساخت اما اثری قابل قبول است.

 

منبع: روزنامه هفت صبح

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است