اسماعیل شنگله؛ یک عمر فعالیت درخشان هنری

رونق دوباره بازار تله‌تئاتر در شبکه دو در نیمه دوم دهه شصت موجب شد تا نام شنگله در به‌یاد‌ماندنی‌ترین تله‌تئاترهای آن دوران، در مقام بازیگر یا کارگردان و گاهی هر دو، ثبت شود و این نشان‌دهنده دستاورد یک عمر فعالیت هنری درخشان برای این بازیگر است.


مازیار فکری ارشاد منتقد، به بهانه درگذشت اسماعیل شنگله بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون یادداشتی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد که در ادامه آن را می‌خوانید:

نسلِ ما اسماعیل شنگله را با دو سریال تلویزیونی «رعنا» و «عطر گل یاس» شناخت. زمانی که او تله‌تئاترهای درجه یکی را همراه با علی نصیریان، بازی و گاه کارگردانی کرده بود و دوره درخشان تئاتر شهر دهه پنجاه را از سر گذرانده بود. با همان موهای با دقت رو به عقب شانه کرده و سبیل قیچی خورده مرتب و ادای دیالوگ‌ها به سلیس‌ترین و شفاف‌ترین شکلِ ممکن. همیشه واژه‌ها و جمله‌ها را تمیز بیان می‌کرد و این‌ها با کمترین تغییر، امضای دائمی‌اش بود.

کارنامه تئاتری‌اش غبطه‌برانگیز است. هنوز هم وقتی توی راهروی پیچاپیچ طبقه سوم تئاتر شهر راه می‌روی و پوسترهای قاب شده از کارهای دهه چهل و پنجاه را روی دیوار می‌بینی، نام اسماعیل شنگله جزو پر تکرارترین‌هاست و چه حسرتی برای نسل من که این دوران را ندید.

نیمه دوم دهه شصت دوباره بازار تله‌تئاتر در شبکه دو رونق گرفت و بازهم نام شنگله در به‌یاد‌ماندنی‌ترین تله‌تئاترهای آن دوران، در مقام بازیگر یا کارگردان و گاهی هر دو، ثبت است. «ماه پنهان است»، «پاتلن وکیل»، «دست بالای دست»، «شیلی»، «کسب‌وکار آقای فابریتزی»، «تاجر ونیزی»، «قطار ارواح» و «قضیه اوپنهایمر». همین‌ها برای دستاورد یک عمر فعالیت هنری درخشان کافی نیست؟

شنگله در چند فیلم هم نقش‌هایی فرعی داشت که به‌یاد‌ماندنی‌ترین‌هایش «دایره مینا» و «سگ‌کشی» بود. اما انگار سینما به روحیه‌اش نمی‌خورد و در تئاتر، تله‌تئاتر و حتی تلویزیون راحت‌تر بود. صحنه مال او بود و او مال صحنه. یادش به‌خیر و قلبش پر از نور.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است