سعید آقاخانی؛ هنر شناخت زمین بازی

سعید آقاخانی بی‌شک جزو موارد استثنایی در تاریخ سینما و تلویزیون ما به حساب می‌آید که زمین بازی را خیلی خوب می‌شناسد.


سعید آقاخانی مدتی است که پای ثابت شبکه‌های تلویزیون شده و این شبکه‌ها به شکل پیوسته آثار او را یکی بعد از دیگری روی آنتن می‌فرستند. تقریباً از اردیبهشت ماه هیچ دوره‌ای نبوده که سریال‌های سعید آقاخانی از یکی از شبکه‌ها در حال پخش نباشد. حتی در برهه‌ای سه شبکه به‌طور همزمان اقدام به پخش سریال‌های او کرده بودند. شبکه تماشا یکی از شبکه‌هایی است که آثار آقاخانی را مرتب روانه آنتن خود می‌کند. این شبکه در حال حاضر به شکل همزمان دو سریال او را در حال پخش دارد. یکی سریال «روزگار خوش حبیب آقا» و دیگری «خوش‌نشین‌ها». سریال اول‌ ساعت ۲۳ و سریال دوم‌ ساعت ۲۱ پخش می‌شوند. آقاخانی تا هفته گذشته در شبکه خانگی سریال «راز بقا» را در حال پخش داشت، تلویزیون در پروسه زمانی توزیع این سریال از شبکه خانگی تقریباً همه کارهای تلویزیونی آقاخانی را پخش کرد.

اما چه عواملی باعث این موفقیت‌ها شده‌اند؟ مطلبی منتشرشده در سایت تریبون هنر به قلم سید محمد کاظمی به یکی از این عوامل پرداخته است:

«چند نفر را در سینما و تلویزیون می‌شناسید که هم کارگردان موفّقی باشند و هم بازیگر قابلی؟ در زمین بازی تلویزیون، سریال پرمخاطب بسازند و ایفاگر نقش اصلی‌اش باشند؛ در زمین بازی سینما روز به روز اهمّیت خود را بیش از پیش بالا برده و علاوه بر پیشرفت چشمگیر در بازیگری، خیلی‌ها را چشم انتظار فعالیت بیشترشان در عرصه فیلمسازی بگذارند؟ واقعاً چند نفر در سینمای ما تا این اندازه کارشان را بلد هستند؟

سعید آقاخانی نامی است که این ویژگی‌ها را دارد و بی‌شک جزو موارد استثنایی در تاریخ سینما و تلویزیون ما به حساب می‌آید.

آقاخانی زمینِ بازی را خیلی خوب می‌شناسد. در تلویزیون «نون خ» می‌سازد و خودش را در مدّت زمانی کوتاه، شانه به شانه سریال‌هایی چون «پایتخت» می‌کند. بدون تردید پایتختی‌ها فکرش را نمی‌کردند به این سادگی رقیبی پیدا کنند که مُهر تأیید مخاطب را به دست آورده و حالا تقریباً به همان اندازه برای پخش فصل‌های تازه اش، چشم انتظار دارد. پس آقاخانی کارش را در حیطه‌ای که البته به چشم برخی منتقدین چندان ارزشمند نیست، به درستی انجام داده.

در سینما هم کمتر کسی به اندازه او طی سال‌های اخیر موفق بوده است. هنرپیشه‌ای که نقطه پررنگ بازیگری‌اش تا مدت‌ها، آیتم طنز خان دایی جان در مجموعه «ساعت خوش» بود، چند سالی است به انتخاب اول کارگردان‌های صاحب‌نامی چون کیمیایی، مؤتمن و بهرام توکلی تبدیل شده. جالب این‌جاست که کارگردان‌های جدی سینما، از آقاخانی بازی‌های جدی می‌خواهند نه کمدی. او با ایفای یکی از همین نقش‌های جدی به سیمرغ هم رسید تا «زمین‌شناسی» خود در بازی سینما را نیز ثابت کند.

حالا که سعید آقاخانی را داریم باید حفظش کنیم. تا جایی که می‌شود از حضورش استفاده ببریم و برایش راه‌ها را نبندیم. اجازه ندهیم تجربه تلخ ستاره سوزی‌ها تکرار شود. البته شکی نیست که آقاخانی هم باید هشیارانه عمل کند؛ مثل همیشه!

 

منابع: روزنامه هفت صبح و سایت تریبون هنر

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است