• کد خبر: 4108
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:30 خرداد 1401 ساعت: 10:11
جایگاه رسانه‌های سینمایی در ایران امروز – 3؛

اکثر رسانه‌های سینمایی نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند

در شماره دوازدهم ماهنامه صبا گزارش ویژه‌ای در مورد جایگاه رسانه‌های سینمایی در ایران امروز تهیه شده است.


در دوازدهمین شماره ماهنامه صبا و به مناسبت ده‌سالگی مجموعه رسانه‌ای صبا، گزارش ویژه‌ای در مورد جایگاه رسانه‌های سینمایی در ایران امروز تهیه کرده و با تعدادی از چهره‌های باتجربه عرصه رسانه به گفت‌وگو پرداختیم. یکی از این چهره‌ها، محمد تاجیک (روزنامه‌نگار) بود که سخنان او را در ادامه خواهید خواند:

دشواری‌ها و محدودیت‌های فعالیت رسانه‌ای (به‌طور ویژه رسانه‌های سینمایی) را در ایران امروز چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این شرایط نسبت به زمانی که فعالیت خود را آغاز کردید چه تغییری کرده است؟

با توجه به گسترش فضای مجازی و پیشرفت تکنولوژی، از یک جهت دشواری‌‎ها و محدودیت‌های کار رسانه‌ای کمتر شده است و از سویی دیگر بیشتر! شاید سختی‌های کار خبرنگاری و روزنامه‌نگاری از لحاظ فیزیکی کمتر شده باشد ولی مشکلات دیگری اضافه شده که کار خبرنگاری را سخت تر کرده است. البته از همان سال‌های ابتدایی فعالیتم به عنوان یک خبرنگار سینمایی تا امروز، جنس مشکلات و محدودیت‌ها تقریباً از جنس همان مشکلات و محدودیت‌های مثلاً بیست سال پیش بوده است ولی تهدیدها و تخریب‌ها و دلخوری‌ها و سایر حواشی متعدد مربوط به سینما سرعت بیشتری پیدا کرده است.

البته خود نگارنده، به‌عنوان کسی که نزدیک به دو دهه است خبرنگار سینمایی‌ام، در این سال‌ها، شاید به خاطر بی‌حوصله‌گی و شاید بالا رفتن سن، محافظه‌کارتر و محتاط‌تر شده‌ام.

کلاً سینمای ایران فضای بسیار پرحاشیه‌ای است و کمتر حوزه‌ای آن‌قدر حاشیه و سرو صدا و جیغ و داد دارد.

در طول دوران حضور به‌عنوان یک فعال رسانه‌ای، جایگاه و اهمیت رسانه‌های سینمایی چه تغییری کرده است؟

در گذشته رسانه‌های مکتوب جایگاه بهتر و تأثیرگذارتری داشتند و الآن جایشان را به رسانه‌های مجازی داده‌اند. البته یک سری رسانه‌های مکتوب که در فضای مجازی هم حضور قابل توجهی دارند جایگاه خود را هنوز حفظ کرده‌اند.

گسترش روزافزون فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، چه تغییری در ماهیت، کارکرد و نحوه فعالیت رسانه‌های سینمایی ایجاد کرده است؟

نظریه‌ای وجود دارد که خود من هم از طرفداران آن هستم و آن نظریه این است که خواندن کتاب و مجله و روزنامه، به عمیق‌تر شدن سواد انسان منجر می‌شود و خواندن سایت و مطالب تلگرام و اینستاگرام و… منجر به سطحی شدن سواد و اطلاعات انسان می شود.

چه به‌عنوان مخاطب و چه به‌عنوان فعال رسانه‌ای، معتقدم که نسل‌های قبل در زمینه سینما بسیار باسوادتر بودند چون آن‌ها بیشتر مجله و یا کتاب سینمایی می‌خواندند ولی الآن بیشتر اطلاعات درباره حواشی سینماست.

از سویی دیگر گسترش فضای مجازی باعث شده کمتر نقد جدی در بین رسانه‌ها دیده شود و ما در این سال‌ها با پدیده بسیار بد رپرتاژ آگهی در نقدها و ستایش‌های حال‌به‌هم‌زن از فیلم‌ها و بازیگرها در صفحات پربازدید مواجه بوده‌ایم.

هدف‌گذاری و رویکرد اصلی شما در رسانه‌هایی که در آن‌ها فعالیت داشته‌اید و دارید چیست؟ آیا در طول دوران فعالیت در این رسانه‌ها و بنا به تحولات پیرامون، این رویکرد دستخوش تغییرات جدی شده است؟

 

اکثر رسانه‌های سینمایی اصولاً همیشه هدف‌های متعالی جهت رشد و اعتلای سینما داشته‌اند ولی اکثر آن‌ها خیلی نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و مشکلات اقتصادی و دیدگاه‌های باندی و جناحی و تطمیع شدن از سوی محافل سینمایی، ضربه بزرگی را به این رسانه‌ها زده است.

 

حسرت از بین رفتن مرجع‌های مطبوعاتی

 

رسانه‌ها دارند از افراد دارای قدرت تحلیل خالی می‌شوند

 

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است