• کد خبر: 3869
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:12 خرداد 1401 ساعت: 19:00

«فینچ» با بازی تام هنکس؛ اثری امیدوارکننده که به آن نیاز داریم

«فینچ» عنوان فیلم پسا آخرالزمانی با بازی تام هنکس است که قرار است امروز ۱۲ خرداد از شبکه چهار تلویزیون ایران پخش شود.


«فینچ» عنوان فیلم پسا آخرالزمانی آمریکایی محصول ۲۰۲۱ به کارگردانی میگوئل ساپوچنیک و نویسندگی کریگ لاک و ایور پاول با بازی تام هنکس به عنوان بازیگر نقش اصلی در کنار کلب لندری جونز است.

این فیلم قرارست پنجشنبه ۱۲ خرداد ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار تلویزیون پخش شود که به همین بهانه مروری بر آن داشته ایم.

تولید فیلم

در اکتبر ۲۰۱۷ اعلام شد این فیلم با عنوان «بایوس» تولید خواهد شد. البته فیلمبرداری آن دو سال بعد، از ماه فوریه تا می ۲۰۱۹ در ایالت نیومکزیکو انجام گرفت. «فینچ» در ابتدا قرار بود در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۰ توسط یونیورسال پیکچرز در سینماهای ایالات متحده به صورت گسترده اکران شود، اما به دلیل همه گیری کرونا اکرانش چندین بار به تعویق افتاد تا این که فیلم به اپل‌تی‌وی‌پلاس فروخته شد و در ۵ نوامبر ۲۰۲۱ از طریق این پلتفرم عرضه شد.

داستان فیلم

۱۵ سال از برخورد شراره‌ای خورشیدی به زمین که باعث تخریب لایه اوزون شده بود، می‌گذرد و حالا سیاره زمین در اثر حوادث شدید مربوط به آب و هوا ویران شده و به مکانی بایر و غیرقابل سکونت تبدیل شده است. دمای زمین نیز تا ۶۶ درجه سانتیگراد (۱۵۰ درجه فارنهایت) افزایش پیدا کرده است یکی از معدود بازماندگان زمین، مهندس رباتیکی به نام فینچ واینبرگ (با بازی تام هنکس) است که همراه با سگ خود گودیر و یک ربات کمکی در آزمایشگاه زیرزمینی سنت لوئیس که زمانی متعلق به شرکتی بود که واینبرگ در آن کار می‌کرد، در سیاره زمین به تنهایی زندگی می‌کند. فینچ در اینجا با لباس محافظ و مقاوم در برابر گرما و اشعه ماوراء بنفش فقط برای جستجوی لوازم و غذا از محل خود خارج می شود.

نکاتی درباره فیلم

وقتی کاراکتر فینچ ربات همراه خود را فعال می کند، چهار دستور اصلی را به او یادآوری می کند. اولین قانون یادآوری شده توسط فینچ، نخستین قانون رباتیک آیزاک آسیموف نویسنده آمریکایی روسی‌تبار است. قوانین سه‌گانه رباتیک آسیموف از شهرت جهانی برخوردار هستند به طوری که دانشنامه بریتانیکا او را ایجادکننده واژه رباتیک در زبان انگلیسی می‌ داند.

ربات کوچک فینچ، دیویی نامیده می‌شود. این نام به ربات‌های فیلم محصول ۱۹۷۲ «بی صدا دویدن» با بازی بروس درن اشاره دارد. در فیلم «بی صدا دویدن» مردی تنها با ربات هایش به نام های هیوی، لویی و دیویی زندگی می کند.

موسیقی استفاده شده در تیزر رسمی فیلم به نوعی تغییر یکی از آهنگ های هانس زیمر در فیلم «عشق واقعی» (۱۹۹۳) است.

این فیلم دومین کار تام هنکس بود که مستقیما بدون اکران راهی سرویس استریم Apple  شد. پیش از آن فیلم «سگ تازی» نیز چنین سرنوشتی داشت.

نقدهای کوتاه درباره فیلم

فیلم «فینچ» نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد، بسیاری عملکرد تام هنکس، جلوه‌های بصری و جذابیت اثر را تمجید کردند با این حال فیلم را به دلیل فقدان اصالت و نوآوری در ژانر پساآخرالزمانی مورد انتقاد قرار دادند.

پل بایرنز منتقد سیدنی مورنینگ درباره فیلم نوشت: تام هنکس هر کاری که می تواند انجام می دهد زیرا که او همیشه بهترین تلاش خود را در فیلم ها انجام می دهد اما با فیلمی که تمام نماهای نزدیک خوبش مربوط به یک سگ است، چه کار می توانید کنید؟

ریچارد روپر منتقد شیکاگو سان تایمز با اعطای دو ستاره از چهار ستاره به فیلم گفت: وجود صحنه های احساسی در این فیلم آخر الزمانی آزاردهنده است.

جیمز لاکسفورد منتقد «سیتی آام» نیز همچون روپر پاشنه آشیل فیلم را اتکای بیش از حد به صحنه های احساسی خواند.

اسکات کمپبل منتقد نوشت: «فینچ» اصیل ‌ترین یا هیجان ‌انگیزترین فیلم علمی تخیلی نیست که تا به حال تماشا کرده اید، اما یک ماجراجویی جذاب است که با اجرای باورنکردنی دیگری از تام هنکس همراه شده است.

کریستوفر کراس منتقد «مجله تیلت» نیز درباره فیلم چنین عنوان کرد: «فینچ» فیلمی شگفت‌انگیز و یک اثر علمی تخیلی امیدوارکننده است که جهان به شدت به آن نیاز دارد.

خبرگزاری صبا/ مصطفی علوی

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است