• کد خبر: 3719
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:5 خرداد 1401 ساعت: 11:16
جشنواره کن از دریچه صبا - 12

«برادران لیلا»؛ توجه انگلیسی‌زبان‌ها و کم‌توجهی فرانسوی‌ها؟

نمایش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن نظرات مختلفی را از طرف منتقدان به دنبال داشته است که در ادامه تعدادی از این نظرات را از می‌خوانید.


نظرات نسبت به «برادران لیلا» (سعید روستایی) ادامه دارد. در مطلب قبلی منتشرشده در مورد «برادران لیلا» در ماهنامه صبا، چکیده‌ای از نظر منتقد هالیوود ریپورتر را در مورد فیلم خواندید و حالا می‌توانید چکیده‌ای از دیگر نظرات منتشرشده توسط منتقدان و برخی از کاربران توییتر را در ادامه این مطلب مطالعه کنید.

توضیحات پیتر بردشا، منتقد گاردین (که از ۵ ستاره به «برادران لیلا» ۴ ستاره داده) می‌تواند در راه شناخت جهان فیلم راه‌گشا باشد. او در این باره توضیح می‌دهد که لیلا در دنیای مردان کلاهبرداری زندگی می‌کند که هرگز دست از تشویق خودشان به‌خاطر جایگاه و پرستیژشان برنمی‌دارند اما از هر اقدامی که شبیه «کار» باشد اجتناب کرده و رفتار زن‌ستیزانه‌ای دارند. بردشا همچنین بازی علیدوستی را به‌شکل ویژه‌ای مورد ستایش قرار داده است.

استفانی بانبری، منتقد ددلاین، ضمن ستایش فیلم، جزییاتی را از روابط خانوادگی و مضامین اصلی فیلم مطرح کرده است – که البته بخشی از آن‌ها پیش از این هم مطرح شده بودند؛ از جمله این‌که تورم سرسام‌آوری که نتیجه تحریم‌های ایالات متحده است، کار شخصیت‌های اصلی را خراب می‌کند. او همچنین به داستان فیلم اشاره می‌کند: داستانی در مورد خانواده‌ای که اعضایش با یکدیگر مهربان نیستند. بانبری از جمله به جایی اشاره می‌کند که لیلا از والدینش می‌پرسد که چرا هر دو نمی‌میرند؛ یا جایی دیگر که بر سر پدرش فریاد زده و می‌پرسد که چرا در ۴۰ سالگی هنوز باید او را تر و خشک کند. نکته این است که، به گفته بانبری، چنین حرف‌های تندی، در زمان بر زبان آمدن در میانه فیلم، منصفانه به‌نظر می‌رسند. به‌گفته این منتقد، ما ناامیدی لیلا را به‌شدت احساس می‌کنیم اما عشق فراوانی هم در آن آپارتمان کوچک تهران وجود دارد. بانبری یادداشت خود را با این جمله تمام می‌کند: «این فیلم چه تجربه غنی غیرمنتظره‌ای است».

همچنین گروهی دیگر از خبرنگاران و دست‌اندرکاران سینما هم در صفحات خود به «برادران لیلا» واکنش نشان دادند.

دانلد کلارک، خبرنگار سینمایی، در توییتر خود نوشت که هنگام تماشای «برادران لیلا» به یاد آرتور میلر افتاده است؛ اتفاقی که فقط به‌خاطر بازی ترانه علیدوستی [بازیگر فیلم «فروشنده» که به «مرگ فروشنده» میلر ارجاع می‌دهد] رخ نداده بلکه همچنین ناشی از این است که «برادران لیلا» نقد غم‌بار و گسترده سرمایه‌داری و مردانگی ناامید است.

دیوید جنکینز هم تماشای «برادران لیلا» را یک ضربه فنی دانسته و گفته شکی وجود ندارد که فیلم جوایزی دریافت خواهد کرد.

اما فیلم نظرات مخالفی هم دریافت کرده است. به‌عنوان مثال، گیوم د سیل – تهیه‌کننده – پس از پایان نمایش «برادران لیلا»، در صفحه توییتر خود به انتقاد از فیلم پرداخت. او فیلم را وحشتناک، فیلمنامه‌اش را ضعیف و بازی‌هایش را تلویزیونی دانست. به‌گفته او، «برادران لیلا» می‌توانست یک مجموعه سه یا چهار قسمتی در یکی از پلتفرم‌های اینترنتی ایرانی باشد اما حالا در بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۲۲ حضور دارد.

کریستر امانوئلسن، نویسنده سینمایی، هم به این اشاره کرده که «برادران لیلا» چندان “سینمایی” نبود. به‌گفته او، این داستان در مورد خانواده‌ای با مشکلات اقتصادی به‌نظر می‌رسد که می‌خواهد دستاوردی همچون فیلم «سیِرانوادا» به‌دست بیاورد، اما بدون زیبایی‌شناسی.

با وجود این نظرات عموماً مثبت، به‌نظر می‌رسد منتقدان فرانسوی استقبال چندانی از «برادران لیلا» نکرده‌اند. طبق جدول ستاره‌های روزانه نشریه لوفیلم فرانسه، از ۱۵ منتقد حاضر در این جدول، تاکنون نظر ۹ نفر نسبت به «برادران لیلا» ثبت شده است. طبق این فهرست، هیچ منتقدی «برادران لیلا» را بی‌ارزش ندانسته اما تنها یک منتقد فیلم را شایسته دریافت نخل طلا ارزیابی کرده است و یک نفر هم به فیلم سه ستاره داده است درحالی‌که چهار منتقد تنها یک ستاره به فیلم داده‌اند و سه منتقد هم «برادران لیلا» را یک فیلم دو ستاره دانسته‌اند.

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است