• کد خبر: 3470
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:25 اردیبهشت 1401 ساعت: 13:20

معرفی چهار فیلم بخش کلاسیک‌های فستیوال کن/ از جنبش سینما نوو تا اثری که دیدنش ممنوع بود

در آستانه آغاز جشنواره کن به معرفی فیلم های بخش کلاسیک های این دوره پرداخته ایم.


در آستانه برگزاری هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن در چند مطلب به فیلم های بخش کلاسیک های این دوره که شامل آثار مهمی چون «آواز در باران» استنلی دانن، «واکسی» ویتوریو دسیکا، «محاکمه» اورسن ولز، «خدای سیاه، شیطان سفید» گلوبر روشا و تعدادی فیلم مهم دیگر است، نگاهی انداخته ایم.

در معرفی اولین فیلم این مجموعه سراغ فیلم «بابونه ها» (Daisiesساخته سال ۱۹۶۶ ویه‌را خیتیلووا رفته ایم.

«بابونه ها» یک کمدی-درام سوررئالیستی محصول کشور چکسلواکی به نویسندگی و کارگردانی ویه‌را خیتیلووا است. از این فیلم به عنوان نقطه عطف جنبش موج نوی چکسلواکی یاد می شود. فیلم داستان دو دختر جوان (جیتکا سرهووا و ایوانا کاربانووا) هر دو به نام ماری است که درگیر یک سری شوخی های عجیب و غریب هستند.

این فیلم در ابتدا قرار بود به عنوان یک اثر طنز منحط بورژوازی ساخته شود با این حال سرانجام فیلم کسانی را که به قوانین دلبستگی دارند و تابع قانون هستند مورد هدف قرار می دهد. قهرمانان این فیلم منتقد اقتدارگرایی از جمله کمونیسم بودند و همین امر هم باعث شد نمایش فیلم در سینماهای چکسلواکی سابق ممنوع شود.

«خدای سیاه، شیطان سفید» (Deus e o Diabo na Terra do Sol) یک فیلم برزیلی محصول سال ۱۹۶۴ به کارگردانی و نویسندگی گلوبر روشا است. بازیگران این فیلم را اوتون باستوس، مائوریسیو دِ وال، یونا ماگالهاس و جرالدو دل ری تشکیل می دهند.

«خدای سیاه، شیطان سفید» متعلق به جنبش سینما نوو کشور برزیل است؛ جنبشی که به مشکلات سیاسی-اجتماعی برزیل دهه ۱۹۶۰ می پرداخت. داستان فیلم روشا در دهه ۱۹۴۰ میلادی در زمان خشکسالی در سرتائو شروع می شود، زمانی که مزرعه داری با نام مانوئل (جرالدو دل ری) از وضعیت زندگی اش خسته شده است. رییسِ مانوئل سعی می کند او را در مورد حق و حقوق و درآمدش فریب دهد و مانوئل هم رییسش را می کشد و با همسرش رزا (یونا ماگالاهس) از آنجا فرار می کند. مانوئل حالا تبدیل به یک قانون شکن شده است.

گلوبر روشا هنگام نوشتن و کارگردانی این شاهکار کشور برزیل ۲۵ ساله بود.

«من یک جاسوس بودم» (Si j’étais un espion) یک فیلم جنایی فرانسوی به کارگردانی برتراند بلیه با بازی برنار بلیه و برونو کرمر محصول سال ۱۹۶۷ است.

این فیلم داستان یک پزشک را روایت می کند که وقتی یکی از بیمارانش توسط مافیا تحت تعقیب قرار می گیرد، دچار دردسر می شود. از این فیلم که فیلمبرداری اش از نوامبر تا دسامبر ۱۹۶۶ انجام شد و در اوت ۱۹۶۷ در فرانسه اکران شد اطلاعات چندانی در منابع سینمایی موجود نیست و فیلم کمتر شناخته شده ای محسوب می شود.

فیلم فیلیپنی «سیاه» (Itim) ساخته سال ۱۹۷۶ مایک دی لئون که همچون کار برتراند بلیه چندان شناخته شده نیست. این فیلم داستان مرد جوانی را روایت می کند که در حین بازگشت به خانه خود با زنی مواجه می شود که در نهایت روح خواهرش را تسخیر می کند. این فیلم اولین ساخته کارگردان فیلیپینی اش مایک دی لئون است که از یک فیلمبرداری و استفاده از لنزهای دوربین درخشان بهره می برد.

جشنواره کن امسال به سنت گذشته بین روزهای ۱۷ تا ۲۸ می برگزار می شود. ریاست هیات داوران این دوره فستیوال را ونسان لندون بازیگر فرانسوی برعهده دارد.

منبع: خبرگزاری صبا

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است