از هاوارد هیوز تا قتل های زنجیره ای در لندن

فیلم هایی که کریستوفر نولان نتوانست بسازد

در میان فیلم‌های کریستوفر نولان آثاری هم وجود دارند که هرگز دیده نشده‌اند و یا به مرحله اکران نرسیده‌اند.

همه فیلم‌های کریستوفر نولان که هرگز ساخته نشدند

در کارنامه هنری هر کارگردان موفقی چندین پروژه شکست‌خورده و به سرانجام‌نرسیده نیز وجود دارد و کریستوفر نولان هم از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه او حالا در شرایطی کار می‌کند که برای تامین بودجه فیلم‌هایش نیازی به التماس به استودیوهای هالیوودی ندارد اما برای رسیدن به چنین جایگاهی روزهای سختی را پشت سر گذاشته است.

اگرچه نولان کارگردانی حرفه‌ای را با فیلم Following در سال ۱۹۹۸ آغاز کرده بود اما پس از آن با ساخت دو تریلر نفس‌گیر و جذاب، نام خود را به عنوان یک کارگردان صاحب‌سبک مطرح کرد. فیلم Memento که در سال ۲۰۰۰ اکران شد و فیلم Insomnia که در سال ۲۰۰۲ از راه رسید به محبوبیت نولان کمک قابل توجهی کردند. با این حال نام کریستوفر نولان با سه‌گانه تکرارنشدنی‌اش پیوند خورده و در میان همه فیلم‌های کریستوفر نولان باید فیلم The Dark Knight را مهم‌ترین، تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین عنوان او دانست.

اما در میان فیلم‌های کریستوفر نولان آثاری هم وجود دارند که هرگز دیده نشده‌اند و یا به مرحله اکران نرسیده‌اند. نخستین فیلم او که در میانه دهه ۱۹۹۰ ساخته شد و هرگز دیده نشد، فیلم Larry Mahoney است. این فیلم به داستان واقعی زندگی راننده اتوبوسی می‌‌پردازد که در سال ۱۹۸۹ در حالت مستی باعث مرگ ۲۷ انسان بی‌گناه شد. اگرچه این فیلم هرگز اکران نشده اما معدود افرادی که آن را تماشا کرده‌اند، تایید کرده‌اند که این فیلم با همه فیلم‌های کریستوفر نولان متفاوت بوده است.

حالا که می‌دانید کارگردان فیلم Tenet به عنوان یکی از بهترین کارگردان‌های قرن بیست و یکم فیلمی ناموفق ساخته که هرگز به مرحله اکران نرسیده نوبت آن است تا سایر فیلم‌های کریستوفر نولان که هرگز ساخته نشده‌اند را هم بشناسید.

همه فیلم‌های کریستوفر نولان که هرگز ساخته نشدند

مشهورترین فیلم ساخته‌نشده کریستوفر نولان فیلمی است که او تصمیم داشت براساس داستان زندگی هاوارد هیوز کارگردانی کند. نولان پس از اکران فیلم Insomnia به سراغ روایت زندگی هاوارد هیوز رفت اما شرایط هرگز برای ساختن این فیلم فراهم نشد. چراکه استودیوی برادران وارنر با مارتین اسکورسیزی برای ساخت فیلم The Aviator به توافق رسیده بود. این فیلم که به عنوان فیلم زندگی‌نامه هاوارد هیوز شناخته می‌شود از لئوناردو دی‌کاپریو در نقش اصلی یاری می‌گیرد.

نولان بعدها مدعی شد فیلم‌نامه‌ای که برای فیلم زندگی هاوارد هیوز نوشته را بهترین فیلم‌نامه خودش می‌داند. این فیلم قرار بود با هنرنمایی جیم کری در نقش هاوارد هیوز ساخته شود. با این حال از آن‌جایی که مارتین اسکورسیزی در سال ۲۰۰۴ نام شناخته‌شده‌تری در مقایسه با کریستوفر نولان بود، استودیوی برادران وارنر تصمیم گرفت ساخت فیلم زندگی هیوز را کارگردان فیلم Taxi Driver بسپارد.

بنابراین کریستوفر نولان ایده ساخت فیلم زندگی هاوارد هیوز را کنار گذاشت و آن را برای همیشه فراموش کرد. اما به نظر می‌رسد او در شخصیت‌پردازی شخصیت بروس وین [با هنرنمایی کریستین بیل] از عناصر شخصیتی هاوارد هیوز یاری گرفته باشد.

هاوارد هیوز یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد قرن بیستم در ایالات متحده بود. او که عمده شهرتش را مدیون مهندسی، کارگردانی و خلبانی است در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی هم حضور پیدا می‌کرد. به همین دلیل هیوز را یکی از ثروتمندترین مردان قرن بیستم هم می‌دانند. او که از اختلال وسواس فکری عملی رنج می‌برد چندان به سلامتش اهمیتی نمی‌داد. گفته می‌شود جسد هاوارد هیوز در شرایطی پیدا شد که پلیس برای تشخیص هویت او مجبور بود از انگشت‌نگاری یاری بگیرد.

اگر تصور می‌کنید کریستوفر نولان برای تبدیل‌شدن به کارگردان محبوبی که امروز لقب می‌گیرد، راه نسبتا آسانی را طی کرده قطعا در اشتباه هستید. او پس از آن که نتوانست فیلم زندگی هاوارد هیوز را بسازد به سراغ یک پروژه دیگر رفت اما در نهایی‌کردن آن هم شکست خورد. نولان تصمیم داشت فیلم The Keys to the Street را براساس رمانی به همین نام نوشته روث رندل کارگردانی کند اما در نهایت احساس کرد این فیلم می‌تواند یادآور تریلرهای قبلی او باشد و عنوان چندان خلاقی به نظر نمی‌رسد.

داستان رمان روث رندل درباره زنی به نام مری جاگو قرار بود در فیلم کریستوفر نولان در نقش این شخصیت حضور داشته باشد] است که در لندن زندگی می‌کند. مری جاگو درگیر مجموعه‌ای از قتل‌های تکان‌دهنده می‌شود که در پارک ریجنت در نزدیکی محل زندگی‌اش رخ می‌دهد. فیلم The Keys to the Street می‌توانست یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های کارنامه کارگردانی کریستوفر نولان باشد اما کارگردان فیلم Insomnia در نهایت تصمیم گرفت از ساخت آن انصراف دهد.

شایعاتی وجود دارد که ساخت این فیلم پس از گذشت حدود دو دهه هنوز هم در جریان است. اما اطلاعات بیشتری وجود ندارد. شاید کریستوفر نولان سال‌ها بعد دوباره به ساخت این فیلم‌ نزدیک شود.

همه فیلم‌های کریستوفر نولان که هرگز ساخته نشدند

نولان پیش از آن که ساخت سه‌گانه تکرارنشدنی‌اش را آغاز کند به کارگردانی فیلم The Prisoner بسیار نزدیک بود. این فیلم قرار بود اقتباسی سینمایی از یک سریال تلویزیونی انگلیسی باشد که در دهه ۱۹۶۰ پخش می‌شد. داستان سریال The Prisoner به زندگی جاسوسی ناشناخته می‌پرداخت که در حین انجام یک ماموریت در یک روستای ساحلی ربوده می‌شود و به زندان می‌افتد. این سریال با ترکیب ژانر علمی تخیلی با درام‌های جاسوسی و سورئالیسم به یکی از دیدنی‌ترین عناوین تلویزیونی در دهه ۱۹۶۰ تبدیل شده بود.

اگرچه کریستوفر نولان این پروژه را کنار گذاشت اما تاثیرگذاری سریال The Prisoner در فیلم Tenet و فیلم Inception مشهود به نظر می‌رسد. تریلرهای دیدنی، هیجان‌انگیز و پیچیده که به ترکیبی سورئالیستی از ژانرهای علمی تخیلی و جاسوسی تبدیل شده‌اند. سریال The Prisoner را باید کلیدی‌ترین عنوانی دانست که تقریبا روی همه آثار نولان تاثیرگذار بوده است.

منبع : ویجاتو

کلید واژه:
گروه بندی: ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است