کاش رامبد جوان مراقب اعتبار خود در استفاده از جوان ترها باشد

«حالا برعکس»؛ نوشته‌ای افتضاح و کارگردانی درست

آنطور که پیداست «حالا برعکس» قرار است به طور وارونه نمایشگر پشت صحنه «خندوانه» باشد.

«حالا برعکس» همان طور که در تیتراژ آن آمده است نتیجه تلاش «بروبچه های خندوانه» است که در قسمت های ابتدایی آن میبینیم رامبد جوان تاکید میکند که خیلی تاثیری در روند تولید آن ندارد و فقط از دور تیم را همراهی میکند.

آنطور که پیداست «حالا برعکس» قرار است به طور وارونه نمایشگر پشت صحنه «خندوانه» باشد و اتفاقات را به صورت طنز و با اسامی مستعار و اغراق آمیز روایت کند. ایده ای که شاید روی کاغذ جذاب باشد اما در نهایت آن چیزی که ما به عنوان مخاطب مشاهده اش میکنیم یک فاجعه است!

قصه تهیه کننده و مهمانی که دراستودیو هر قسمت درگیر رخدادهای خاص میشوند آن چنان خام دستانه و ابتدایی است و بدون هیچ طنز و شیرینی روایت میشود که نه تنها سرگرم کننده نیست که گاهی میتواند حتی از فرط سرد بودن مخاطب را دچار کسالت و عصبانیت کند. این اتفاق دقیقا لحظاتی که رامبد جوان یا جناب خان در صحنه حاضر میشوند کمرنگ تر و به واسطه سابقه رامبد و صداپیشه جناب خان با تکیه بر حضور همین دونفر کاملا مستقل و درست پیش میرود اما در باقی لحظات بسیار خسته کننده و به اصطلاح آنتن پرکن!

همان اندازه که میتوان رامبد جوان را بابت استفاده از یک تیم جوان برای ساخت یک اثر مستقل از خندوانه با ایده ای در ظاهر مفرح تحسین کرد اما همان اندازه هم میتوان به او خرده گرفت که چرا در انتخاب تیم نویسندگی برای نگارش متن هوشمندانه تر عمل نکرد تا اینطور این ایده تلف و دچار نقد از هر سو نشود.

نقطه درستی که حالا برعکس ایستاده در فرم است و جایی که هم فیلمبرداری قوی و نو است و هم محمود کریمی که سابقه طولانی برای حضور در خندوانه دارد اگر در کارگردانی تنها عمل کرده میتوان او را تحسین کرد چرا که میزانسن های خوب و مبتکرانه ای از او میبینیم. همچنین به هرحال اسم مهمی چون سیامک مهماندوست در تدوین ریزبینانه سعی کرده از خروجی که تحویل او داده شده اثری قابل تحمل بیرون بکشد در اینکه چقدر موفق میشود یا نه قطعا به او و توانایی هایش مربوط نمیشود.

همه این نکات مثبت زیر بار سرد بودن و فاجعه ای که در حوزه نویسندگی رخ میدهد حیف میشود. شاید اگر همین کارگردانی فارغ از داستان و نوشته کاملا یک دوربین شیطان و هوشیار در پشت صحنه باشد و بازیگری برای آن نباشد روایت اتفاقات واقعی پشت صحنه بدون فیلمنامه و صرفا با یک دکوپاژ درست میتواند برای مخاطبان جذاب تر باشد و بیننده خندوانه را بیشتر همراه خود کند و اعتبار رامبد جوان را که در فصل جدید بازهم نشان داده تلاش بیشتری برای سرگرم کردن مخاطب در دوران بحرانی اجتماعی میکند را حفظ کند و مخدوش نشود.

اختصاصی ماهنامه صبا

کلید واژه:
گروه بندی: ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است